• Egyéb fejlesztő módszerek és terápiák•




Baranyi Babamasszázs

Az érintés ereje

A bébi és gyerek masszírozás segíti a mozgásfejlődést, minden szervre jótékony hatása van. Ez a módszer Magyarországon még újnak számít!
A test pontjainak masszírozása a belső működés normalizálásában, amely egész fejlődési folyamatában segít.A bébi állapotának diagnosztizálása után kezdjük meg a kezelést, ha szükséges, akkor a baba orvosával is konzultálva.A baba mentális és lelki funkcióit egyaránt segíti, ez a szerettet teljes érintés a szülő és a gyerek között. A szakorvosok feltétlenül bátorítják a szülőket erre a mindennapi "szertartásra", mert a gyermek ezáltal megismeri teste korlátait, és rájön arra is, hogy az jó érzések forrása is lehet.
A masszázs és az érintés sok látens problémára hívja fel a figyelmet. Olykor egy-egy testtáj masszírozása külön figyelmet, terápiát igényel.



Amiről ritkán beszélünk...

... avagy a szülőkről se feledkezzünk meg

A koraszülött babák fejlődése, alkalmazkodása szempontjából messze nem elhanyagolható szempont a szülők lelkiállapota, hite sem. A legtöbb hazai kórházban, klinikán azonban semmilyen speciális program, segítő szakember nem foglalkozik a kismamák, szülők támogatásával.



Alapozó Terápia

Fejlődéstani szemléletű fejlesztő mozgásterápia

Bármilyen eredetű idegrendszeri éretlenség esetén sikeresen alkalmazható: pl.: mozgásügyetlenségben szenvedő, megkésett beszédfejlődésű, hiperaktív, diszlexiás, diszgráfiás, figyelemzavaros, iskolaérettlen, enyhe fokú értelmi fogyatékosággal élő, autizmusban szenvedő óvodás- és iskoláskorú gyermekek esetében az idegrendszert fejlesztő módszer.
A terápiában alkalmazott gyakorlatsorok a mozgásfejlődés lépcsőfokain végighaladva lehetőséget teremtenek az idegrendszer különböző részeinek újraszervezésére.
A mozgásfejlesztő gyakorlatsorok tartalmazzák az alapvető csecsemőkori mozgásmintákat, valamint rugalmasság-, egyensúly-, ritmus-, keresztező-, finommotorikus- és testséma gyakorlatokat.
Az Alapozó Terápia olyan mozgáskoordinációt fejlesztő módszer, amely elsősorban az idegrendszer fejlődésére hat, ezáltal elősegíti a beszédértési-, olvasási-, írási- és egyéb anyanyelvi problémák leküzdését is.



INPP módszer

Institute for Neuro- Physiological Psychology

A magatartási és tanulási problémák megoldására kifejlesztett módszer, melynek alapját a csecsemőkori mozgásminták speciális gyakorlása adja.
A tanulási képesség, a beszéd, olvasás, írás, figyelem, a viselkedés, valamint minden intellektuális működés minősége a mozgás szabályozásától függ.
A mozgásszabályozás csak abban az esetben lehet tökéletes, ha az idegrendszer fejlődése a biológiailag meghatározott sorrendben ment végbe. Ha a fejlődési sorrend nem megfelelő, vagy egyes lépcsőfokok kimaradtak, akkor idegrendszeri éretlenség alakul ki. Vagyis egyes primitív reflexek nem kerültek gátlás alá, nem alakultak ki a testtartási reflexek és az egyensúly.
Az INPP terápia segítségével az idegrendszeri eltérések kiküszöbölhetők, így javulnak a magatartási és tanulási problémák, a figyelem, az egyensúly és mozgáskoordináció, a gyermekek alkalmassá válnak az óvodai és az iskolai életre.



Pető módszer

Konduktív pedagógia

A Pető-féle konduktív pedagógiai módszer a gyermekek mozgás, értelmi, és érzelmi problémáit együtt figyelembe véve, javítással igyekszik fejleszteni őket.
A konduktor csoportos és egyéni foglalkozások keretében komplex pedagógiai módszerekkel hat.
A módszer lényege és célja, hogy ritmikus intendálással (intenció: olyan belső, előzetes képződmény, ami megindítja a koordinációt, összerendezést az idegrendszerben. Speciális emberi aktivitás, belső késztetés), feltételes reflexek kialakítására törekszik és egymásra épített feladatsorokon keresztül igyekszik a rossz beidegződéseket javítani.
Az önállóságra szoktatás a cél, melyhez számos segédeszközt vesz igénybe.

További információkért kattintson a www.peto.hu oldalra.


Katona módszer

Neurohabilitációs tréning

A fejlődés-neurológia Magyarországon Prof. Dr. Katona Ferenc és munkacsoportja által kifejlesztett tudomány, mely az agy komplex fejlődésének ismeretében olyan módszert ad a gyakorló ideggyógyász kezébe, mellyel sikeresen felismerheti a kóros irányú idegrendszeri fejlődést.
A vizsgálatot már újszülött korban el lehet végezni.
Elméleti alapokra épül, az idegrendszer stimulálását napi 6x30 perc (3 óra) mozgatással végzik. Az indirekt ingerlést ad az idegrendszernek.



Dévény módszer

Dévény Speciális Gimnasztika Módszer

A Dévény Speciális manuális technika - Gimnasztika Módszer (röviden DSGM), új terápiás eljárás a mozgásrehabilitációban, amelyet több évtizedes gyakorlati tapasztalat hitelesít. Új szemléletre épül, gyökeresen új technikai elemeket és kivitelezést jelent, ezáltal eddig nem ismert, új lehetőségeket nyit a gyógyításban.
Ezt az eredeti gyógyító eljárást Dévény Anna gyógytornász, művészi torna szakedző dolgozta ki 1976-tól kezdődően, kettős képzettségének gyakorlati tapasztalatai alapján.
A DSGM két nagy működési területet ölel fel.
Speciális manuális technika (röviden SMT)
Az SMT a masszázstól gyökeresen eltérő, kézzel végzett izom-ínkezelés, amely hangsúlyosan foglalkozik az inakkal és az izom-ín egységeket borító vékony hártyával, az un. fasciával.
Analitikus gimnasztika (röviden AG)
Az analitikus gimnasztika a művészi torna szemléletét, módszerét és gyakorlatanyagát használja fel korrekciós céllal egyéni aktív torna és zenés csoportos tanítás formájában.
Célja a korrekció mellett a tudatos, pontos, célszerű, harmonikus mozgás kialakítása a sérülés adta lehetőségeken belül.
A két tevékenységi terület közös alapelvekre épül, közöttük szerves összefüggés van.
A módszer a mozgássérülések bármely területén, gyermekeknél és felnőtteknél egyaránt hatékonyan alkalmazható.
Egyedülállóan eredményes a szülési agykárosodás (cerebralparesis=
CP) gyógyításában. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a Dévény Speciális manuális technikával a központi idegrendszeri károsodást szenvedett koraszülöttek és újszülöttek 75-80 %-a gyógyítható (normál mozgás és életvitel), illetve állapotuk jelentős mértékben javítható! E gyermekek gyógyításában a korai kezelés a döntő: a csökkent izomtónusú (hypoton) csecsemőknél legkésőbb 12, a fokozott izomtónusú (spasztikus) csecsemőknél legkésőbb 5 hónapos korig kell megkezdeni a kezelést az agy tartalékállományának beindítása miatt.
A módszer egyéb neurológiai elváltozásoknál, a baleseti utókezelésben, orthopédiai kórképeknél, reumatológiai betegségeknél is a megszokott kezelési időtartamnál lényegesen gyorsabban jobb minőségű mozgást eredményez.
Néhány mondat a fájdalomról. Bármely életkorban, bármilyen betegségből adódóan a mozgatóapparátus kóros működése, az izületek rendellenes tartása, az izmok kóros helyzete fájdalmat, rossz közérzetet okoz a betegnek.



HRG

Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika

HRG koraszülötteknek.

3 hónapos kortól fejlődési skálákat felhasználva a koraszülött babákat és a többi csecsemőt vizsgálják, és állapotuktól függően 580 feladatból választják ki az egyes gyermeknek legfontosabb 15-18 feladatot, melyet betanítanak.

A fejlesztés addig tart, míg a kontrollvizsgálatok szerint is életkorának megfelelő teljesítményt mutat a baba.




Tunyogi módszer

Tunyogi-féle játékterápia

A funkciók kialakításának és begyakoroltatásának fő vázát Tunyogi által kidolgozott sensomotoros ingerterápiával végezik
A játékterápia multidiszciplináris módszer,amely a következő terápiás módszereket és eljárásokat is alkalmazza.
A funkcionális terápiákból integráltuk az elektroterápiátés a gyógytestnevelés elemeit. Valamint a szakorvosok által előírt segédeszközöket, amelyek segítik a mozgást vagy az érzékszervek korrekcióját.
A terápia a drámajáték körébe tartozik, azzal a megkötéssel, hogy kizárólag sérült gyermekekre dolgozták ki.



Halliwick módszert

James McMilan-féle módszer

A Halliwick módszert James McMilan fejlesztette ki, aki értelmi fogyatékos iskolásokat tanított úszni. A technika a vízi terápiák egy fajtája, melyet akár úszástanításra is lehet alkalmazni.
Ahhoz, hogy a páciensek önállóak lehessenek a vízben, bizonyos képességeket el kell sajátítaniuk. A Halliwick módszer struktúráját a kezdetektől úgy építették fel, hogy a tanulás olyan effektív és hatékony legyen, amennyire csak lehetséges.
A mozgásélményt egy tíz, egymásra épülő pontból álló program (10 pontos program) biztosítja, mely egy úszáshelyzethez vezet. Az világos, hogy nem mindenki képes a teljes programot keresztül vinni, teljesíteni. Esetenként változó a sérülés fokának, a terapeuta és a páciens céljának függvényében.